Logo Humaniora Color SVG

Ouders als partners

Sint-Camillus zet sterk in op een wederkerige school-oudersamenwerking. Hoe pakken we dat aan?

• Elke klas organiseert per trimester één activiteit voor en met de ouders van de klaskinderen.
  • Er vinden zeer regelmatig oudergesprekken plaats om de kinderen heel nauw op te volgen.
  • Onze zorgcoördinatoren en directie zijn bijna dagelijks aanwezig aan de schoolpoort tijdens het afzetten en afhalen van de leerlingen. Zij stellen zich zeer aanspreekbaar op en spreken zelf ook ouders aan.
  • Om onze school mee te helpen uitbouwen, kunnen we rekenen op een aantal enthousiaste ouders, die zich verenigd hebben in de MeeDenkOuders (MDO’s) en Ouderraad.

MeeDenkOuders

De MeeDenkOuders vormen samen een groepje dat allerlei praktische zaken op school organiseert voor de kinderen, en dus voornamelijk tijdens de schooluren. Wat voorzien zij zoal?

• Maandelijks fruitsladag op woensdag
  • Jaarlijks gezond ontbijt
  • Pannenkoeken tijdens Lichtmis
  • Soep in de winter
  • Mee organiseren van het schoolfeest
  • Een activiteit rond het Suikerfeest
  • Verzamelen sponsors voor verschillende activiteiten
  • ...

Zij vertegenwoordigen, samen met de Ouderraad, de ouders van onze leerlingen. We leggen ons oor bij hen te luisteren als we vanuit de school bepaalde vragen voor de ouders hebben. Hun mening telt!

Vanuit het schoolteam volgt juf Jacqueline dit groepje op. Heb je interesse om aan te sluiten, stuur dan een mailtje naar zorgjuf-lager@sintcamillus.be. Iedereen welkom!

Ouderraad

De Ouderraad is eerder gericht op het organiseren van activiteiten die geld in het laatje brengen. Daarmee financieren ze schoolmateriaal en verfraaiingswerken, waarbij zij dikwijls zelf de handen uit de mouwen steken. Hun activiteiten zijn eerder gericht op het bredere netwerk van de school en op externen. Zij vergaderen meestal 's avonds en organiseren bijvoorbeeld jaarlijks:

• een wafeltjesverkoop
  • een bloemetjesverkoop
  • een Fluo-actie (aankoop fluohesjes voor alle kinderen + sensibilisering met ‘Fientje Fluo’)
  • de Sint-Camillusquiz
  • het schoolfeest

Het is niet alleen de bedoeling fondsen te werven voor de school, maar ook om ouders en kinderen dichter bij elkaar te brengen.

Verder wordt de Ouderraad, als vertegenwoordigers van de ouders, door de schooldirectie en onderwijzend personeel betrokken in het nemen van belangrijke schoolpolitieke beslissingen.

Er zijn een zestal vergaderingen per jaar (meestal op dinsdagavond), waarbij ook de directie en enkele leerkrachten aanwezig zijn.

De ouderraad is samengesteld uit een voorzitter, een penningmeester en een aantal vaste leden.

• Voorzitters: Ann Beauduin (mama Tijl) en Bert Vrebos (papa Jolan en Fiona)
  • Penningmeester: Joey Vanoppen (papa Flynn)

Heb je interesse om aan te sluiten bij onze Ouderraad, stuur dan een mailtje naar orca@kolvw.be. Iedereen welkom!