Sint-Camillus werkt in eilanden. Elk eiland telt 2 kleuterklassen/leerjaren. Er wordt binnen en buiten de eilanden sterk samengewerkt. Kinderen zitten in het leerjaar waar ze op eigen niveau kunnen werken. In elke klas wordt er doelgericht gewerkt en wordt er sterk ingezet op zelfstandig werken en de ontwikkeling van zelfsturing, onder andere met contractwerkjes, taakplanners, ...
Op Sint-Camillus zetten we sterk in op taal. Woordenschat wordt bewuster ingezet, er wordt gewerkt aan spreekdurf en interactie, de leerkrachten lezen interactief voor, houden 1-op-1-gesprekjes tijdens het meespelen met de kinderen, doen de kinderen goesting krijgen om te lezen in de schoolbib,... Jerom, onze boekenworm, komt regelmatig op bezoek!
Bij de start van de dag ontvangen we alle leerlingen van de school met een zachte landing. De kinderen kunnen op een rustige manier binnenkomen in hun vertrouwde omgeving en er is plaats voor een individueel gesprek. We zetten hier ook extra in op automatisatie, taal, Wel-in-je-vel en de executieve functies. Sint-Camillus heeft ook een wel-in-je-vel-hoekje, waar de kinderen even tot rust kunnen komen of een babbeltje kunnen doen met de vertrouwensleerkracht. We hebben ook een eigen yogajuf!
Onze school zet in op breed evalueren: dat betekent dat we verschillende zaken meenemen in de evaluatie van kinderen. We kijken niet alleen naar kennis, maar ook naar gedrag, vaardigheden, talenten en mogelijkheden o.a. via de talentenarchipel. Niet alleen het eindresultaat telt, maar ook het leerproces. We betrekken de leerlingen ook zelf in hun evaluatie. Door het inzetten op effectieve feedback willen we gedrag, inzet en prestaties verbeteren.
Ouders zien we als gelijkwaardige partners. Ze komen regelmatig op bezoek in de klassen en ondersteunen de school via het oudercomité en de meedenkouders. Samen met hen volgen we de kinderen zeer nauw op tijdens oudergesprekken. We organiseren regelmatig oudermomenten en bij de allerkleinsten openklasmomentjes voor (groot)ouders om mee te spelen, leren en kleutervaardigheden te ontdekken.
Executieve functies (EF) zorgen ervoor dat we ons gedrag zelf kunnen sturen. Dankzij EF zijn we in staat om doelgericht en sociaal gedrag in het dagelijkse leven te stellen. We kunnen beslissingen nemen, samenwerken, een taak maken, etc. Het is de bedoeling dat de aansturing van dit doelgericht gedrag door de persoon zelf gebeurt en dat hij dus het gedrag bepaalt. Uiteraard hebben kinderen hier nog hulp bij nodig. De EF zijn nog volop in ontwikkeling. In de praktijk zetten we onze EF-bril op door de stressbestrijders, de zintuigenkaartjes, planners, EF-spelletjes en de stop-denk-doe strategie te gebruiken.
Wil je meer weten hoe we tot onze werking en visie zijn gekomen? Lees dan dit interview met directeur Ilse in Klasse.