Logo Humaniora Color SVG

Onze visie

Flexibele werking

Sint-Camillus werkt met graadsklassen. Kinderen zitten steeds op leeftijd, omdat dit positief is voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit betekent dat we werken op maat en niveau van elk kind. Alle leerlingen leren zelfstandig werken en zelfsturing ontwikkelen, onder andere met contractwerkjes, taakplanners, ...

Talentgericht werken

Onze school wil kinderen de kans geven om hun sterke punten te ontdekken en deze te gebruiken als basis voor het leren. Daarom werken we met de negen eilanden van de talentenarchipel.

  • Taaleiland: lezen, schrijven, praten & luisteren, vragen stellen, toneel, rijmen…
  • Beeldeneiland: schilderen, tekenen, kleuren, knutselen, bouwen, bloemschikken,…
  • Muziekeiland: zingen, muziek maken, ritme, dansen, muziekinstrument bespelen, liedjes maken, spelen met klanken…
  • Beweegeiland: turnen, zwemmen, klimmen, springen, skaten, in de speeltuin spelen…
  • Fijneiland: schoonschrift, tekenen, puzzelen, poppenkleren aandoen, fruit schillen, verven…
  • Sameneiland: zorgen voor elkaar, conflicten oplossen, rollenspel, afspraken maken…
  • Wereldeiland: techniek, proefjes doen, natuur, ontdekken, dieren, koken, bakken…
  • Denkeiland: vraagstukken, rekenen, puzzelen, logica, tijd en ruimte, schema’s, logica…
  • Wil- en durfeiland: plannen maken, uit je fouten leren, weten wat je wil…

Sterk in taal

Op Sint-Camillus zetten we sterk in op taal. De leerkrachten lezen interactief voor, houden 1-op-1-gesprekjes tijdens het meespelen met de kinderen, doen de kinderen goesting krijgen om te lezen in de schoolbib. Jerom, onze boekenworm, komt regelmatig op bezoek!

Wel in je vel

Bij de start van de dag ontvangen we alle leerlingen van de school met een zachte landing. De kinderen kunnen op een rustige manier binnenkomen in hun vertrouwde omgeving en er is plaats voor een individueel gesprek. Sint-Camillus heeft ook een wel-in-je-vel-hoekje, waar de kinderen even tot rust kunnen komen of een babbeltje kunnen doen met de vertrouwensleerkracht. We hebben ook een eigen yogajuf!

Observeren en breed evalueren

Onze school zet in op breed evalueren: dat betekent dat we verschillende zaken meenemen in de evaluatie van kinderen. We kijken niet alleen naar kennis, maar ook naar gedrag en vaardigheden, niet alleen het eindresultaat maar ook naar het leerproces, enzovoort. We betrekken de leerlingen ook zelf in hun evaluatie.

Ouders als partners

Ouders zien we als gelijkwaardige partners. Ze komen regelmatig op bezoek in de klassen en ondersteunen de school via het oudercomité en de meedenkouders. Samen met hen volgen we de kinderen zeer nauw op tijdens oudergesprekken.

Executieve functies

Iedereen heeft executieve functies nodig om te kunnen leren, te functioneren in het dagelijks leven, om een doel te bereiken, ... Het bootje geeft alle onderdelen weer: emotieregulatie (toerenteller), inhibitie (anker), flexibiliteit (roer), werkgeheugen (landkaart), taakinitiatie (schroef), planning en organisatie (kompas), en metacognitie (kapiteinspet).


Wil je meer weten hoe we tot onze werking en visie zijn gekomen? Lees dan dit interview met directeur Ilse in Klasse.